Lyssna direkt i webbläsaren eller ladda hem avsnittet:
Lyssna via Spotify:
Buenos dias senores y señoras och välkommen till Gran Canaria Podden med mig Patrik Putte Appelquist!
Hoppas att allt är bra med er kanariefåglar där ute. Oavsett om ni befinner er här i paradiset eller hemma i Sverige. Här i Maspalomas drog det in en Calima häromdagen faktiskt. Jag tror faktiskt att det va samma dag som jag spelade in avsnittet om just Calima. Vet du inte vad Calima är så kan det va en bra idé att gå in och lyssna på det avsnittet. Så ja, därför har jag och min vän bunkrat upp med mat och glass här i vår bungalow så att vi klarar oss ett par dagar tills det hela är över.
När Corona kom så exploderade friluftslivsmarknaden. Ja men ni såg det ju själva. Plötsligt satt det en svensson i var och annan buske och käkade pinnbröd med ungarna. Skogsbränderna ökade med i runda slängar 900% och musarmen fick efter 25 år i trogen tjänst vika hädan från den ärorika förstaplatsen över svenska folksjukdomar till utslitna ledband och benhinnor. Det berodde så klart främst på alla kontorsnissar som aldrig tidigare gått över 10.000 steg på en och samma dag plötsligt skulle bestiga Kebnekaise och gå Kungsleden, gärna barfota.
En vän som jobbade på ett av Sveriges ledande företag i just friluftslivsbranschen vid tillfället berättade att de femdubblade sin omsättning under första coronaåret. De pumpade ut kanoter å gasolkök till förbannelse. Syndafloden och Ryssen är välkomna att komma vilken dag som helst nu. Svennebananen är redo upp till tänderna med överlevnadsGear. Jag skulle inte bli förvånad om vi sitter på bättre utrustning än svenska operationsgruppen där ute i stugorna! Det är kanske lämpligt nu med tanke på Ryssens ökade aktivitet i Östersjön.
På tal om friluftslivsmarknaden. Om jag någonsin startar en butik eller ehandel som säljer sånt så kommer jag att kalla den för Frilufts-Livs. Hur genialt!? Feel free att sno idén. Du kan Swisha mig en generös gåva sen när du tjänat dina miljoner.
En liten parantes men på tal om överlevnadsgrejer…
Till alla er som gjorde lumpen när Jesus va grabb eller strax därefter och värmde vatten med spritkök:
Visste ni att man nu för tiden ba häller lite vatten i en påse å skakar om. Sen blir det nån kemisk reaktion i påsen som gör att vattnet i princip börjar koka. Men strax efter att man hällt i vattnet så stoppar man ner sin portion med mat och försluter påsen. Någon minut senare har man varm å go mat redo att inmundigas. Den gamla naturlagen ”ingen mat utan eld” gäller således inte längre! Oh aint it good to be alive!
Jag säger som Hans Rosling – det va inte bättre förr! Jag är ledsen mormor men du har fel.
Men Puttes Frilufts-Livs i Köping va inte den enda butiken som gick som en oljad blixt. Även husbilsmarknaden fullkomligt exploderade. Alla skulle ha husbil. 90-talet revival MEN denna gången skulle huset på hjul ha motor och modern toalett. Inte för att någon någonsin skulle få för sig att använda den överprisade toaletten. Men den ska ändå finnas där. Å skulle man, gud förbjude, få för sig att använda klosetten så är det absolut inte för att göra nummer två iaf =D Har aldrig riktigt fattat det där men å andra sidan bor jag ju inte i en köpehusbil med fancy toalett utan i en egenbyggd van från 90-talet.
Detta för oss in på dagens ämne. Nämligen bilar och husbilar till Gran Canaria. Svenskar har ju vallfärdat till spanska solkusten sen första bilen byggdes men hur funkar det om man vill till Gran Canaria med sin fyrhjuliga vän?
Kanske har du en go cabriolet som du vill njuta av året runt.
Kanske är du Vanlifer som jag är när jag är i Sverige och vill bo och resa samtidigt här på ön.
Kanske har du planer på att flytta hit och vill fylla en skåpbil med dina tillhörigheter.
Anledningarna kan vara många.
Dagens fråga är alltså:
Kan man ta bilen eller husbilen till Gran Canaria?
Om detta ska vi snart bli varse!
Det korta svaret på frågan huruvida man kan ta sin bil eller husbil till Gran Canaria är JA –
Det går färjor från Spanien till Gran Canaria nämligen. Och jag har själv gjort den resan en gång faktiskt. Men det finns några fällor som man lätt kan gå i så se upp och lyssna vidare!
I oktober förra året tog jag motorcykeln från Sverige till Gran Canaria . Jag körde igenom Tyskland, Belgien, Frankrike och slutligen spanska östkusten runt Gibraltar för att slutligen komma till Huelva via Cadiz. Det av en helt fantastisk resa faktiskt som jag kanske berättar mer om framöver någon gång.
Och det är just från Cadiz och Huelva som färjorna går ifrån. Jag valde att åka via Huelva av den enkla anledningen att den färjan lägger till i Las Palmas på morgonen. Färjorna från Cadiz kommer fram mitt i natten någon gång och jag ville inte köra mc i mörker det första jag gjorde när jag kom fram så därför valde jag Huelva.
Färjan tar mellan 30 och 36 timmar och man kan köpa till ett matpaket för ett par hundra kronor. Då ingår frukost, lunch och middag. Jag valde dock att storhandla på Lidl innan jag klev på båten. På så vis kunde jag äta vad jag ville när jag ville.
Annars finns det inte så mycket att göra på båten förutom att titta på film, lyssna på ljudböcker och titta på solnedgången. Innan jag glömmer det så vill jag varmt rekommendera att inte köpa det billigaste alternativet som påminner om en flygstol. Den är riktigt obekväm. Det är absolut värt att betala lite lite mer för den lyxiga flygstolen. Den kan man vika bakåt ganska rejält så att man faktiskt kan ligga och sova ganska skönt.
Vid ett antal tillfällen per dygn. Jag har för mig att det va varannan eller var tredje timme så kan man besöka sitt fordon om man behöver. Detta är ju kanon för de som åker husbil över och har mat i kylskåpet. Eller för de som har hund eller katt med sig. På tal om husdjur så kryllade det av hundar och katter på färjan. Dom dedikerade till och med en plats utomhus för husdjuren och dess ägare. Vovvarna kubbade runt och pinkade överallt men personalen ställde bara ut en svabb och lite vatten så att hundägarna kunde skura rent när det behövdes. Väl ordnat måste jag säga!
Internet i telefonen slutar att fungera ett tiotal mil bortom spanska kusten och det fanns något gratis wifi men det funkade bara till messenger i princip. Det fanns dock internetpaket att köpa för runt 8-10 euro per dag MEN eftersom internet på båten går via satelit så är uppkopplingen långsammare än vanligt och därför har de begränsat användandet så att man inte kan titta på youtube och netflix osv. Mitt tips är således att tanka ner alla filmer man vill se i Netflix INNAN man åker. Samma sak med ljudböcker. Det är ändå mer än 30 timmar som ska dödas och de har inga fancy konsoller där man kan spela spel eller titta på film som de ibland har på långflygningar.
Företag som kör färjor till Gran Canaria
Dom två bolagen som kör färjor till Las Palmas Gran Canaria heter NavieraArmas Och FredOlsen Express. Jag åkte med FredOlsen när jag åkte över med motorcykeln. FredOlsen kör bara från Huelva medans NavieraArmas kör både från Huelva och Cadiz.
Här skulle jag vilja höja ett varningens finger innan vi går vidare!
Googlar man på färjor mellan Gran Canaria och Spanien så får man upp en uppsjö av länkar till mängder av sajter som säljer biljetter till färjor men det finns bara två bolag att välja mellan om man vill köpa direkt av färjebolaget. Resten av länkarna som dyker upp är bara återförsäljare av dessa biljetter. Dvs mellanhänder. Och alla vet ju vad mellanhänder brukar betyda. Och mina högst vetenskapligt utförda tester visar att det kostar ett par hundringar mer att boka via dessa mellanhänder som tex directferries.com och liknande. Jag vill starkt avråda från att boka er resa via dessa mellanhänder. Dom har ganska dåliga betyg på på nätet och deras sociala media är ofta fulla av arga kommentarer från kunder som inte får den hjälp de behöver. Supporten verkar vara riktigt undermålig och vissa har inte ens fått de biljetter som de faktiskt betalt för. För att undvika detta och dessutom påläggen som de gör så rekommenderar jag att köpa direkt av NavieraArmas eller FredOlsen Express.
Vad kostar det att ta över sitt fordon till Gran Canaria med färja?
Ja det beror på ett antal olika faktorer faktiskt. För det första beror det på vilket av bolagen du väljer att åka med. För det andra beror det på hur många vuxna och hur många barn som ska åka med. För det tredje beror det på om man har husdjur med sig eller ej och för det fjärde beror det på vilket typ av fordon man har med sig och hur stort fordonet är samt om man har släp efter fordonet eller ej. För det femte så beror det på hur bekvämt man vill ha det på resan. Om man vill ha en vanlig flygstol, en lyxig flygstol eller kanske till och med en egen hytt. Och för det sjätte så beror det på om du åker från Cadiz eller Huelva.
För att inte fastna allt för mycket vid siffror och massa mumbo jumbo så tar jag ett prisexempel för bil och ett prisexempel för husbil. Viktigt att ha i åtanke här är att priserna ändras hela tiden beroende på utbud och efterfrågan. Exemplen som jag ger nu ska således ses som en indikation och inget annat.
Om vi börjar med bil så valde jag att titta på vad det kostar att åka från Huelva till Gran Canaria med en Volvo XC90, 2 personer, lyxflygstolen som komfortalternativ, inga barn och inga husdjur.
FredOlsen: 405 euro
NavieraArmas: 421 euro
Ingen jättestor skillnad mellan de båda bolagen med andra ord.
Men, NavieraArmas åker ju från Cadiz till Gran Canaria också. Så låt oss titta på det alternativet med samma upplägg som tidigare. Kalaset landar då på 772 euro. En ganska rejäl skillnad mot runt de 400 euro som det kostade att åka från Huelva till Gran Canaria. Nästan det dubbla faktiskt.
Så vad lär vi oss av detta prisexempel för att ta bilen till Gran Canaria? Jo tydligen är FredOlsen Express lite billigare att resa med och det tycks dessutom vara betydligt billigare att resa från Huelva till Gran Canaria än från Cadiz till Gran Canaria.
—
Vad kostar färjan till Gran Canaria med husbil?
Är FredOlsen Express billigare även här? Och är det även här billigare att resa från Huelva än från Cadiz? Låt oss ta en titt på det.
I det här fallet så tog jag en Burstner Delfin på 7 meter med två personer som exempel. Inga barn och inga husdjur inkluderade och lyxiga flygstolar som komfortalternativ.
På NavieraArmas kostar en resa från Huelva till Gran Canaria runt 530 euro.
Samma resa med FredOlsen Express kostar runt 850 euro. Så i detta fallet va FredOlsen faktiskt mer än 300 euro dyrare. Ganska förvånande måste jag säga!
Är det dyrare att åka från Cadiz även med husbil då? Att resa med NavieraArmas från Cadiz till Gran Canaria med husbil kostar runt 770 euro.
Så vad lär vi oss av detta prisexempel på att ta husbilen till Gran Canaria då? Jo tydligen så är det tvärt om här. När det gäller husbil så är det istället NavieraArmas som är billigast med sina 530 euro. Och det är alltså återigen billigare att resa från Huelva till Gran Canaria än att ta färjan från Cadiz.
—
Och med det mina kanariefåglar så hoppas jag att jag har svarat på frågan huruvida man kan ta bilen eller husbilen till Gran Canaria och hur färjorna till paradiset funkar.
Glöm för bövelen inte att följa podden i din podcastspelare eller på Spotify så att du får notiser om när nya avsnitt släpps!
GranCanariaPodden finns även på Facebook så gå gärna in och följ oss där. Jag kan även rekommendera grupperna:
Har du några frågor om Gran Canaria eller podden eller är intresserad av att sponsra podden så hör gärna av dig till putte(snabela)grancanariapodden.se
Ok hasta luego amigos, que tengan un buen dia. Nos vemos pronto!
Ciao!