Lyssna direkt på detta poddavsnitt via Spotify:
Lyssna på detta poddavsnitt direkt i din webbläsare:
Hola señoras y señores och varmt välkomna till Gran Canaria Podden. Oavsett om du sitter i en timmerkåk med direktverkande el i Finspång eller om du går och njuter av soptunnetrummisar på strandpromenaden i Maspalomas, varmt välkommen!
Jag som styr den här skutan heter Patrik Putte Appelquist och idag ska jag, så säkert som jag bara kan, ta med dig på en liten tur ut i trafiken här på Gran Canaria.
För det är nämligen så att det sker en del olyckor i trafiken här och det finns en hel del intressanta anledningar till det. Därför tänkte jag att det kan vara värt att prata om det INNAN ni kommer hit och slänger er ut i trafiken med hyrbilar, motorcyklar, scootrar, cyklar osv.
Gran Canaria har ju i grunden en grymt bra infrastruktur i form av välskötta vägar. Nästan alla vägar uppe i bergen har skyddsräcke på sidorna och motorvägen GC1 är upplyst HELA VÄGEN från norr till söder.
Men trots detta sker alltså en del olyckor i trafiken.
Dagens fråga är alltså: Hur undviker man dödsfällan i trafiken på Gran Canaria?
Om detta mina vänner, ska vi snart bli varse!
Okey så först måste vi bara sätta ramarna för vad vi har att göra med i trafiken här på Gran Canaria. Vi snackar alltså om en ö som inte är större än halva Gotland men som har runt 3,5 miljoner besökare från världens alla hörn varje år. Vi har alltså en hel del människor som sitter och kör runt i en bil som de förmodligen har hyrt och som de aldrig har kört förut och eftersom det kryllar av britter här så är det la inte osannolikt att anta att det är många här på vägarna som är ovana att köra i höger körfält dessutom.
Lägg därtill mängder av stressade bussar och taxibilar som åker kors och tvärs.
Lägg därtill enorma mängder cyklister. Både racers och off-roaders.
Lägg därtill en relativt stor mängd motorcyklister och scootrar.
Lägg därtill en lokalbefolkning som antingen är väldigt stressade eller bara väldigt förtjusta i höga hastigheter.
Jag ska inte säga att det är ett kaos. För det är det inte. Men det är bara väldigt annorlunda det vi är vana med hemma i Sverige.
Jag tänkte att vi börjar med ett gäng lite snabba vänsterjabbar och så går vi på den stora högerkroken sen. Dödsfällan som gör att jag är nära att krocka typ en gång i veckan här på ön. Sitt ner i båten så kör vi!
Blinkers. Folk slösar inte på blinkersoljan i onödan här på Gran Canaria. Särskilt inte i rondeller. Så ta det djävulskt lugnt när du ska ut och in i rondeller och när du ska byta fil. Grundregeln här är: sluta titta på andras blinkers. Lita inte på blinkers som blinkar och lita inte på blinkers som inte blinkar. Avvakta och titta vart bilen faktiskt kör istället och anpassa din fart och position efter det.
Håll dig på din sida av vägen! Det kan vara frestande att ligga på lite med bilen eller motorcykeln i bergen på de slingriga vägarna och kommer man upp lite i hastighet så är det lätt hänt att man vill eller kanske måste nalla lite av den andra filen i kurvan. Gör inte det! Du vet inte vad du kommer möta. Det kan vara en buss som kommer i svängen som, på grund av sitt stora överhäng fram, redan nallar på din fil och minus + minus blir inte plus i det här fallet. Det här har redan hänt mig ett par gånger redan. Lyckligtvis har jag alltid haft lite marginaler till mittlinjen och därför klarat mig bra varje gång, ta i trä! Håll dig på din sida så länge det inte är en fullt synlig kurva och du är 100% säker på att det inte kommer någon eller något runt hörnet. Det finns gott om sådana öppna kurvor också så man får välja sina fighter och istället tvinga sig själv att bli en bra planerare och snäv kurvtagare.
Och på tal om bussar då. Dom kör som galningar! Nu åker jag väldigt sällan buss eftersom jag kör motorcykel vart jag än ska men hälften av de få gångerna jag faktiskt åkt buss så har det vart rena rallyt. Det va så att jag trodde att det va ett skämt och att dolda kameran skulle hoppa fram när som helst. Så ha alltid i åtanke att en av dessa rallybussar plötsligt kan dyka upp runt ett hörn i bergen. Ta höjd för det. Ha marginalerna på din sida!
Stanna inte bilen precis efter en skarp kurva! Det är typiskt obra. Detta eftersom cyklister och motorcyklister (men även bilar) kan komma fort runt hörnet och inte hinna bromsa för dig om du plötsligt står där. Ja självklart ska de inte köra fortare än att de kan stanna för saker och ting men detta är den krassa verkligheten så vill du inte bli påkörd bakifrån så gör du bäst i att INTE stanna din bil precis efter en skarp kurva för att fotografera eller för att klappa getter. Måste du stanna en stund på vägen, gör det på en lång raksträcka där andra fordon kan se dig tidigt. Men bäst är så klart att köra av vägen på nån liten avtagsväg eller nån liten ficka.
Använd varningsblinkers! Här på Gran Canaria växlar hastigheterna ganska mycket beroende på om man tex hamnar bakom en lastbil i uppförsbacke eller ligger bakom en motorcykel i nerförsbacke. Du kan med fördel varna medtrafikanterna bakom dig om hastigheten plötsligt sjunker långt under hastighetsbegränsningen eller om trafiken till och med stannar upp så att de uppfattar det i tid och inte när det är för sent. Stannar du lite olämpligt på vägen för att ta foton över de vackra vyerna i bergen – samma sak där. Använd varningsblinkers!
Tutan. I Sverige använder vi tutan i princip uteslutande för att uttrycka vårt missnöje över någons körning. Så är inte riktigt fallet här. Självklart används tutan för att väcka folk som somnat vid rödljus och i köer men den används även för att hälsa på varandra och bussar och lastbilar tutar ofta när de kör runt dolda kurvor för att varna mötande trafik om att de kommer så att de inte, precis som jag nämnde förut, nallar av deras körfält när de kommer runt hörnet.
Stoppskyltar. Här får man vara lite försiktig för det är väldigt få som stannar helt vid dessa skyltar så som vi gör i Sverige. De flesta sänker bara hastigheten, kollar att det är fritt och kör vidare. Med det sagt så får man vara lite försiktig om man väljer att faktiskt stanna helt vid en stoppskylt. Min rekommendation är att vara övertydlig om att man ämnar stanna helt vid en stoppskylt så att inte bilen bakom tror att du kommer att göra som de flesta andra och bara rulla på. För risken då är att hen inte kommer att stanna utan rulla in i baken på dig. Här skiljer sig körstilen lite mellan kanarierna och turisterna så man vet aldrig om det kommer att bli ett fullt stopp eller ej. Det gäller alltså att vara väldigt försiktig vid stoppskyltar.
Släpp förbi! Glider du runt i bergen i sakta mak som en riktig söndagsåkare och märker att bilar och motorcyklar och kanske till och med bussar har hamnat i en svans bakom dig. Gör det enda rätta och stämpla pällen i botten istället. Nej jag skojar så klart. Blinka och sväng in till kanten vid nästa lämpliga ficka (inte direkt efter en kurva) och släpp förbi alla frustrerade kanarier och motorcyklar så kan du fortsätta glida runt i sakta mak sen igen. Det tar max 20 sekunder att göra ett sånt snabbt stopp och du kommer troligtvis få många glada tutningar och vinkningar som tack för hjälpen.
Omkörningar! Om du INTE släpper förbi så som jag precis beskrev så KOMMER DU att bli omkörd när du minst anar det. Och det kan bli precis när som helst. Det kan bli i kurvor, det kan bli på höger sida om dig precis när du ska ta av till höger på en avfart på motorvägen, det kan till och med hända när du själv kör om någon annan. Det har hänt mig. Jag körde om en bil i bergen en gång och plötsligt kom det en liten Golf GTI som körde om mig precis samtidigt. Jag fattar fortfarande inte hur han fick plats till vänster om mig men det gjorde han tydligen. Efter det så körde han om min kompis (som också körde mc) i en skarp dold kurva. Jag vet inte om det brann hemma hos honom eller om han bara hade en väldigt stark dödslängtan men ja. Sånt händer här. Hela tiden.
Grundregeln här är: kolla ALLTID speglarna OCH över axeln VARJE GÅNG du svänger, gör filbyten eller omkörningar. Oavsett om det sker till höger eller vänster. Och anledningen till att det är så viktigt att se sig över axeln varje gång är för att täcka döda vinkeln där folk som vill köra om ofta kan ligga och lura tills de får en tillstymmelse till chans att köra om.
Jag har hört att anledningen till att det är så många som kör om på höger sida här är för att de har en rejäl skara människor som enbart kör i mittenfilen på motorvägen. Så kallade ”middle lane Marys”. Enligt rykten åker polisen runt och skäller på dessa mittfilssåsare med megafoner för att stävja problemet. Om någon vet att det är sant så får ni gärna skriva in till mig på putte@grancanariapodden.se. Det hade vart kul att höra mer om.
Respektera cyklister. Som du säkert förstått så kryllar det av cyklister här på ön. Dom kör jättelångsamt i uppförsbackar och skitfort i nerförsbackar. Detta innebär att du må ta ut svängen ordentligt när du kör om dem i uppförsbacke. Kanarier är skitbra på detta. De kör inte om förrän de har möjlighet att gå ut med hela sitt fordon i den mötande filen och detta är mäkta uppskattat av cyklisterna här. Turisterna är mycket sämre på detta. De kör om mycket närmare och snabbare. Personligen kan jag ibland tycka att de är lite väl försiktiga. Jag menar, behövs det verkligen mer än två meter i sidled till en cyklist när man kör om i 40 kilometer i timmen? Köerna som bildas på grund av detta kan vara lite irriterande. Men nåväl….
Och på tal om cyklister då. De kämpar ju som små djur i uppförsbackarna men de får ju bra betalt i nerförsbackarna sen där de kan komma upp i över 90-100 kilometer i timmen. Och då ska vi komma ihåg att de enda skydden de har på sig är en fjuttig liten hjälm av frigolit och eventuellt en mjuk gelkudde för röven. Men det är ju ingenting i jämförelse med mina mc-boots, kevlarhoodie, ryggskydd, armbågsskydd, knäskydd, höftskydd och mc-hjälm. Och ljusår ifrån säkerheten man har när man sitter inboxad en bil. Men trots detta pinnar de på i helt sjuka hastigheter i nerförsbackarna. Faktum är att jag vid ett tillfälle hade svårt att hänga med en cyklist med motorcykeln. Han tycktes vara totalt orädd och slängde sig in i dolda kurvor utan en tillstymmelse till att sakta ner. Min gissning va att han va ett lokalt proffs som kunde vägarna som sin egen ficka. Men jag minns att jag tänkte att om det, gud förbjude, skulle stå en bil eller buss efter svängen så kommer han ju ha sått sin sista potät. Förmodligen i bakluckan på en bil.
En gång blev jag omkörd av ett helt gäng cyklister precis när jag skulle börja köra in i en rondell. De kom förmodligen med en rejäl fart i ryggen och jag hade stått stilla men när jag började köra in i rondellen så antog de väl helt sonika att det va fritt fram att dundra på så de swishade förbi mig i ett tjugotal, på BÅDA sidorna om mig. Det va sjukt förvirrande för jag skulle svänga höger och de skulle rakt fram och jag kunde ju omöjligtvis veta hur många fler som skulle komma. Där höll det på att gå illa men genom att sänka hastigheten och kasta ett öga över axeln så löste det sig.
Det va det…nu till den stora dödsfällan – rondeller på Gran Canaria!!
Ja men jag kände att detta behövde lite av ett kapitel för sig för satan vilken dödsfälla rondellerna är på Gran Canaria!
I Sverige så lär vi oss ju att om man ska svänga höger eller köra rakt fram så ligger man, ja vart då i rondellen?, jo i ytterfilen i rondellen så klart. Med det sagt så vet man, är en bil placerad i ytterfilen in i rondellen så ska han antingen svänga av till höger eller köra rakt fram. Ligger du i innerfilen så ska du antingen köra rakt fram alternativt svänga vänster. Detta innebär i praktiken att två bilar som ska rakt fram i rondellen kan köra parallellt med varandra genom rondellen utan någon risk för att det blir strul.
Problemet är att så gör dom inte här. Här är det mer en regel än undantag att man ligger i ytterfilen OAVSETT om du ska till höger, rakt fram eller till vänster i rondellen. Innerfilen är i princip bara till för de som har superbrådis och som absolut måste köra om. Och ja dom finns! Det är många som har brådis här.
Du kan ju då tänka dig vad som händer om du då ligger och kör med din bil i innerfilen och ska köra ut vänster och plötsligt kommer en biljävel eller buss upp sidled i full kareta i ytterfilen och ska svänga ut på samma ställe. Och det hade ju vart okey OM alla avfarterna i rondellerna va tvåfiliga. Meeeeeen så är ju inte fallet då. Är det något annat än motsvarigheten till huvudled man ska ut på från rondellen så är det ofta enfiligt.
Eller än värre. Om du ligger i innerfilen för du har tänkt att köra rakt fram i rondellen och plötsligt kommer en bil i ytterfilen som har tänkt svänga vänster och därför skär av din tänkta körväg precis framför nosen på dig. Du blir så klart tvungen att tvärnita för att inte köra in i bilen som kommer farande i ytterfilen och har du tur att undvika en krock med bilen som skar av din körväg så finns det fortfarande en risk att bilen bakom dig inte hinner uppfatta att du bromsar eller kanske till och med stannar i rondellen och därför kör in i dig bakifrån.
Dom här olika scenarierna sker HELA TIDEN här. Och kruxet är att kanarier gör på ett sätt och turister gör på ett annat. Man vet således inte hur bilar kommer att bete sig i rondellen. Svenskar kör ju som svenskar kör och kanarier kör som kanarier kör men man har ju ingen aning vem som sitter i bilen och hur denne kommer att bete sig. Av den anledningen behöver man vara djävulskt försiktig när man kör i rondeller.
Tips för att undvika en plötslig död i en rondell på Gran Canaria
Mitt tips för att undvika en plötslig död i en rondell på Gran Canaria är således att ge fasen i att ge sig ut i trafiken. Nej jag skoja bara. Självklart ska men ut och upptäcka allt som ön har att erbjuda.
Mina tips är:
- Att köra som kanarierna gör. Ta ytterfilen i rondellen oavsett vart du ska. Då är det enkelt att hålla koll i vänster backspegel och se sig över vänstra axeln om det kommer någon svennebanan som ligger i innerfilen och tänkt köra rakt fram.
- Sänk hastigheten. Ta det lugnt när du kommer in i rondellerna. Nu vet du att det är superlätt att det blir fel här. Chansa inte!
- Blinka. Även en svensk skulle ju reagera på en bil som ligger i ytterfil men som blinkar vänster. I den bästa av världar saktar andra ner och kollar av vart fasen du har tänkt ta vägen.
- Förbered dig på att folk, särskilt turister kommer att ge dig näven och kanske tuta på dig. För så här beter man sig ju bannemig inte i rondeller! Jag har själv vart där. Jag har legat på tutan och huttat med näven åt många bilister (förmodligen kanarier) som skurit av mig när jag ligger i innerfilen och ska rakt fram när de plötsligt kommer och skär av min väg precis framför nosen på mig. Men kör du försiktigt och låter folk som ligger i innerfilen köra om och ta sina beslut först så kan du lugnt köra ut ur rondellen vart du vill sen.
Och med det mina vänner hoppas jag att jag har svarat på frågan hur man överlever i trafiken på Gran Canaria! Kör försiktigt där ute. Många av oss är här på Gran Canaria för att ta det lugnt och varva ner. Gör så du också så så kommer det gå superbra att ta sig runt här. Den här episoden har inte för avsikt att skrämma någon från att köra bil, motorcykel eller cykel här. Inte alls. Det är inte så illa som det kanske låter. Men det är annorlunda och när det är annorlunda så uppstår risker. Risker som ni nu är medvetna om och som ni nu kan undvika.
Tycker du om det jag gör här på Gran Canaria Podden så får du gärna rekommendera den till dina vänner som älskar Gran Canaria och följa podden i din podcastspelare. Har du några tankar och idéer kring vad du skulle vilja höra mer om så är du varmt välkommen att höra av dig på putte(snabela)grancanariapodden.se. Och glöm inte att skriva upp dig på vårt nyhetsbrev så att du får alla goa rabatter här på Gran Canaria. Det är så klart helt gratis och du skriver upp dig på www.grancanariapodden.se/prenumerera
Ok amigos, que tengan un buen dia.
Hasta luego.
Ciao!